DKV Assistance: uw reispartner in het buitenland

Screenshot at jan. 24 09-36-13Als een  DKV-klant individueel of via zijn/haar werkgever een hospitalisatiewaarborg heeft onderschreven die recht geeft op DKV Assistance, dan kan er steeds op deze service gerekend worden gedurende een reis in het buitenland.

DKV Assistance geldt wereldwijd, behalve in de landen waarvoor de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies geeft op het moment van vertrek.

Indien een klant, als gevolg van een plots opgetreden ziekte of een ongeval, in een buitenlands ziekenhuis terechtkomt, moet DKV Assistance binnen de 24u hiervan verwittigd worden. Op die manier kan DKV de verzekerde bijstaan voor het regelen van zijn/haar hospitalisatiekosten, lokaal transport, of eventuele repatriëring.

Door de aanhoudende financiële crisis, is het in bepaalde landen zoals Griekenland, Spanje, Italië, Portugal, en Turkije aan te raden DKV Assistance in te schakelen van zodra de verzekerde gehospitaliseerd wordt. Aangezien de ziekenhuizen in dergelijke landen laattijdig betaald worden, proberen ze immers hun geld rechtstreeks bij de buitenlandse patiënten te halen, door hen bijvoorbeeld onnodige zorgen en bijgevolg te hoge facturen aan te rekenen, of door te eisen dat de facturen onmiddellijk worden betaald bij het ontslag uit het ziekenhuis. Ook deze ziekenhuizen moeten zich echter houden aan de afspraken die gemaakt zijn in Europa i.vm. het vrije verkeer van personen.

Als een klant onder druk gezet wordt in een Europees ziekenhuis, dient hij/zij zo snel mogelijk contact op te nemen met DKV Assistance en/of met de bijstandscentrale van zijn ziekenfonds.

Hieronder vindt u een overzicht van de verschillende services die DKV Assistance biedt:
via het servicenummer +32 (0)2 230 31 32 geniet een klant volgende professionele dienstverlening in het buitenland, indien DKV Assistance binnen de 24u werd verwittigd:

  • rechtstreekse betaling door DKV van de hospitalisatiefacturen op naam van de patiënt aan het ziekenhuis;
  • bijstand tijdens een medisch noodzakelijke hospitalisatie in het buitenland (DKV regelt de  communicatie met de huisarts);
  • organisatie en ten laste name van:
    – plaatselijk lokaal vervoer naar een ziekenhuis indien medisch noodzakelijk (per ziekenwagen of  elk ander vervoermiddel dat de geneesheer geschikt acht);
    -bezoek aan een familielid opgenomen in een buitenlands ziekenhuis;
    – terugkeer van de kinderen naar het land van herkomst in geval van hospitalisatie van de vader of de moeder in het buitenland;
    – repatriëring bij ongeval of ziekte;
    – terugkeer van de andere verzekerde personen in geval van repatriëring (al naargelang het geval);
    – repatriëring van het stoffelijk overschot;
    – verzending van medisch noodzakelijke geneesmiddelen of protheses;
    – inlichtingen verstrekken over de medische infrastructuur van een land, vaccinaties, …

Ons kantoor wenst u een zorgeloze vakantie.