jun 30 2023
Nieuws

Te vaak contacteren klanten ons met de melding: er is geld van mijn rekening en ik weet niet wat ik betaald heb…. Kijk je dit eens na voor mij? Het kwaad is geschied. Je bent waarschijnlijk het slachtoffer van “phishing” (= hengelen)

Phishing is  internetfraude waarbij u meestal goed uitziende mails ontvangt waarbij men tracht je inloggegevens, creditcardinfo, pincodes of andere persoonlijke gegevens te achterhalen. Wie heeft nog nooit een mail ontvangen voor één of andere grote transactie n.a.v. overlijden van iemand die je niet kent? Of oplichters bellen u onverwacht op en doen zich voor als een medewerker van je verzekeraar, je bank, je gemeentehuis, Microsoft, Itsme, Cardstop,… Een bankmedewerker merkt zogezegd verdachte transacties op je bankrekening en je dient dringend actie te ondernemen. Vaak vragen zij toelating om je computer over te nemen om je snel te helpen. Of je stelt iets te koop via het internet en de geïnteresseerde koper laat jou eerst een (weliswaar kleine) transactie doen naar hun rekening met één of andere smoes om de verkoop te laten doorgaan… Je ontvangt een melding dat je een prijs hebt gewonnen in een wedstrijd waar je niets vanaf weet… Je dochter of zoon stuurt een ‘alarm’ -bericht om snel geld over te maken wegens…fraude, ongeval… Ook op sociale media dien je dezelfde alertheid aan de dag te leggen.

Wees alert en stop alvast alle verbinding of connectie. Klik niet op een link of een bijlage. Ken je de naam van de afzender? Staan er veel taalfouten in mail? Stel je vragen bij een bedrag dat je dient te betalen? Ken je het banknummer waarop je dient te storten? Ken je het mailadres van de afzender?  Wees alert en wees de fraudeurs te snel af. Meld zeker een verdacht emailadres bij verdacht@safeonweb.be en dien klacht in bij de lokale politie indien er effectief geld ten onrechte van je rekening is gegaan. Bel cardstop +32 78 170170 om je betaalkaarten te blokkeren. Verwijder de mail, wis ook je “inbox verwijderde mails” en zet de afzender bij ongewenste mails.

Spoofing gaat nog een stapje verder. Fraudeurs misbruiken het telefoonnummer van een officiële of gekende instantie van de overheid, van je bank… Het lijkt echt of je gebeld wordt door je eigen bank. Je ziet een vertrouwd nummer verschijnen op je eigen scherm. Volg de ontvangen instructies nooit. Uw eigen bank zal u nooit bellen en vragen naar pincodes, inloggegevens, banknummers… Deze zijn geheim en strikt persoonlijk. Idem voor leveranciers van IT zoals Microsoft. Idem voor elke overheidsinstantie. Houd al deze gegevens voor jezelf en schrijf geen geld over. Twijfel over de ontvangen telefoon? Verbreek de verbinding en bel zelf naar je vertrouwde nummers.  Heeft u hierover vragen, contacteer onze zeker en be-alert!

Artikelen uit de sector

jun 11

Cyberrisico en Covid-19

Vrij snel besliste onze regering om tele- en thuiswerk te verplichten waar mogelijk in de ondertussen meer dan 3 maand durende lockdownperiode. Want hoe minder menselijk contact, hoe lager de kans om besmet te raken of anderen te besmetten.
Lees het artikel arrow_right_alt