jun 11 2020
Nieuws

Vrij snel besliste onze regering om tele- en thuiswerk te verplichten waar mogelijk in de ondertussen meer dan 3 maand durende lockdownperiode. Want hoe minder menselijk contact, hoe lager de kans om besmet te raken of anderen te besmetten.

Tienduizenden werknemers en ambtenaren zijn dus thuis aan de slag. Velen van hen op een ietwat verouderde (eigen) laptop of pc, toestellen die qua veiligheidsupdates en anti-virussoftware (what’s in a name?) niet altijd up-to-date zijn. Deze toestellen worden vaak ook gebruikt door de kinderen: online les volgen, huistaken maken, spelletjes spelen, YouTube, …

Telewerken blijft voorlopig de norm, maar toch gingen vanaf half mei heel wat mensen terug aan het werk en verlieten hun kot. Idem voor schoolkinderen en studenten die met mondjesmaat weer naar school mogen.

 

Gerichte cyberaanvallen

Een crisis, in sommige gevallen zelfs lichte paniek en bedrijven en overheidsdiensten die in versneld tempo thuiswerk moesten faciliteren: een ideaal scenario voor cybercriminelen. Cyberaanvallen, ransomware en/of phishing mails werden massaal verzonden en maakten veel slachtoffers. Regio’s waar corona lelijk huishield, werden het eerst en het meest benaderd met fake news en phishing mails omtrent COVID-19.

 

Wees alert

Het enige doel van deze cyberaanvallen is toegang krijgen tot bedrijfsnetwerken en/of financiële gegevens en/of (bank-)paswoorden. Geef daarom nooit online paswoorden of pincodes door. Banken, verzekeraars, soft- of hardware leveranciers zullen nooit via e-mail naar deze gegevens vragen. Twijfel je, voer dan eerst een fout paswoord in. Als het systeem dit aanvaardt, weet je zeker dat je te maken hebt met

malafide oproepen. Negeer deze mails en markeer de afzender als spam of ongewenst. Idem voor telefonische oproepen met dezelfde vraag: gewoon negeren en het gesprek afronden. Bel ook nooit terug, want vaak werken zij met zelf te betalen oproepen.

 

Cyberbeveiliging

2 grote Belgische bedrijven, Picanol en ASCO, en de gemeente Willebroek werden onlangs het slachtoffer van cyberaanvallen met een wekenlange (!) productiestilstand tot gevolg. Veel kmo’s en zelfstandigen verkeerden in dezelfde situatie, maar haalden de nationale pers niet. Tal van gezinnen ondervonden dezelfde problemen naast het cyberpesten op sociale media. Een goede firewall en virusscanner, regelmatige updates en uitsuitend werken met officële software (met licentie) zijn dan ook een must.

Gelukkig bestaat er voor zowel particulieren als bedrijven een verzekering ‘cybersafecontract’ die bijstand biedt bij dergelijke problemen. Vergelijk het met een autobijstand die u depanneert bij ongeval of panne. De opgeroepen IT’er neemt uw pc over vanop afstand of komt ter plaatse om de toestellen weer aan de praat te krijgen en neemt alle initiatief om de verloren (bedrijfs)data te recupereren. Een degelijke cyberpolis vergoedt eveneens ‘verlies van winst’ voor zelfstandigen en bedrijven en voorziet een juridische procedure bij cyberafpersing of tegen de aansprakelijke van deze cyberaanvallen of ransomware.

De klassieke verzekeringen bieden geen oplossing voor deze problematiek. De cyberpolis is dan ook uniek en heeft geen overlapping of dubbele dekking met de aansprakelijkheidsverzekering of brandverzekering. Spreek erover met uw makelaar, hij of zij informeert u over de mogelijkheden en de kostprijs van deze verzekering.

 

 

Artikelen uit de sector

jun 30

Be-alert voor spoofing, phishing, …

Te vaak contacteren klanten ons met de melding: er is geld van mijn rekening en ik weet niet wat ik betaald heb…. Kijk je dit eens na voor mij? Het kwaad is geschied. Je bent waarschijnlijk het slachtoffer van “phishing” (= hengelen)
Lees het artikel arrow_right_alt