jun 28 2021
Nieuws

Heel wat mensen lenen hun auto al eens uit, of lenen soms zelf het voertuig van een vriend of familielid. Zeker in coronatijden, nu mensen vaker een alternatief zoeken om het openbare vervoer te vermijden. Dat brengt ook vragen met zich mee rond de nieuwe occasionele bestuurder van het ontleende of uitgeleende voertuig, zeker als die niet over een eigen voertuig beschikt.

 

Wat bij schade aan het voertuig? Wat met vastgestelde verkeersovertredingen? Hoe zit het dan met de verzekeringen? Wie draagt de gevolgen van een ongeval in fout in de berekening van schadevrije jaren? Wie betaalt de mogelijke vrijstelling van de omnium? Is de chauffeur van de geleende wagen gemachtigd om met dergelijk voertuig te rijden (verval rijbewijs, opzeg eigen verzekeringscontract chauffeur bij zware/vele ongevallen in het verleden…)?

 

Leent u uw wagen uitzonderlijk uit aan een goed gekende persoon, dan hoeft u de verzekeraar niet in te lichten als de chauffeur wettelijk gemachtigd is om met het voertuig te rijden en zijn/haar eigen autoverzekering niet is opgezegd door de verzekeraar. Maar gebruikt de ontlener frequent uw wagen en wordt deze een occasionele chauffeur of zelfs de hoofdbestuurder van uw voertuig (door frequentie en kilometers), dan moet u uw verzekeraar inlichten. Op basis van leeftijd, beroep, jaren rijervaring, aantal schadevrije jaren, gebruik van het voertuig… kan de verzekeraar mogelijk de premie aanpassen aan de nieuwe situatie.

 

Maak vooraf goede afspraken met de ontlener/uitlener van de wagen. Wie betaalt bv. de kosten van herstel na een ongeval in fout? Loopt de omniumverzekering van de wagen nog, dan gaat het enkel over de franchise. De uitlener verliest mogelijks wel zijn premiekorting voor de jaren dat er schadevrij is gereden. En wat met mechanisch defect? Was de wagen goed onderhouden? Goede afspraken maken goede vrienden.

 

En wat als bob een ongeval in fout veroorzaakt met uw wagen? Of als u zelf bobt voor één van uw vrienden? Gelukkig houden verzekeraars van bob en willen ze deze verantwoordelijke chauffeur niet in de problemen brengen door materiële schade niet te vergoeden. Verzekeraars betalen de schade aan uw voertuig als bob een ongeval in fout heeft (soms met een kleine vrijstelling, soms beperkt tot bv. 25.000 euro) en uw verzekering betaalt de schade aan het voertuig als u zelf bob bent. Verzekeraars weten dat de kans op ongeval door bob veel kleiner is dan de chauffeur met een glaasje (te veel) op. Bij 0,8 promille is de kans op een ongeval x2,7 en bij 1,5 promille is dat x22! Vraag uw makelaar of de bob-waarborg ook voor u actief is. Verzekeraars koppelen de bob-waarborg aan de autoverzekering en/of aan de BA privé of familiale verzekering.

 

Artikelen uit de sector

jun 28

Digitale handtekening voortaan heel eenvoudig

Sinds 2013 kunnen onze klanten hun verzekeringscontracten en andere documenten digitaal ondertekenen. Tot vandaag gebeurde dat met de ID-kaart en kaartlezer of via smartphone (PortiSign on mobile). Bij die laatste toepassing moest u eerst eenmalig de ID-kaart fotograferen waarna ook nog een digitale code vermeld werd.
Lees het artikel arrow_right_alt
jun 28

Zonnepanelen en terugdraaiende teller

Consternatie en boosheid bij de meer dan 100.000 Vlaamse gezinnen die zonnepanelen hadden geïnstalleerd met een digitale meter. De vorige Vlaamse regering had immers beloofd dat wie tot 2020 zonnepanelen plaatste, nog 15 jaar kon genieten van een terugdraaiende teller. Die gunstregeling was voorzien als overgangsregeling. De hoop om een deel van de investering terug te verdienen, werd begin januari door het Grondwettelijk Hof de kop ingedrukt. Het Hof was van mening dat het Vlaams gewest met zijn terugdraaiende teller federale bevoegdheden had overschreden en dat de federale overheid inkomsten zou mislopen.
Lees het artikel arrow_right_alt
jun 28

Schade als gevolg van slechte staat rijbaan, voet- of fietspad

Kippennesten, zo worden de gaten in onze wegen wel eens genoemd. Deze putten in het wegdek, vaak door vrieskou en strooien veroorzaakt, kunnen tot ernstige ongevallen leiden. Vooral fietsers zijn vaak het slachtoffer van de slechte staat van een fietspad. Bovendien is de vraag naar tweewielers het afgelopen coronajaar spectaculair gestegen. Ook de doorbraak van de elektrische fietsen – waaronder de speed pedelecs die een snelheid tot 45 km/u kunnen halen – speelt mee in het toenemend aantal fietsongevallen. In tegenstelling tot het afnemend aantal verkeersongevallen met lichamelijke letsels, stijgt het aantal fietsslachtoffers.
Lees het artikel arrow_right_alt