jun 11 2020
Nieuws

‘Het ondenkbare denkbaar maken’ zei de Franse president Macron midden april in een interview. Een uitspraak die in januari nog op hoongelach onthaald zou zijn. Maar inmiddels weten we beter, want sinds medio maart leven we in een sciencefictionfilm met een onvoorstelbaar scenario. Nieuwe begrippen zoals lockdown, groepsimmuniteit, social distancing, preteaching, … zijn nu dagelijkse kost en mondmaskers zijn de nieuwe, verplichte modetrend. Ons economisch, sociaal en gezinsleven staat op zijn kop en volgens virologen en pandemie-deskundigen is een terugkeer naar ons ‘vorig leven’ nog niet voor morgen!

 

2020 was voor ons nochtans gunstig gestart. De Tijd meldde in haar editie van 23 januari dat de consument de toegevoegde waarde van zijn of haar verzekeringsmakelaar erg waardeert. En uit cijfers bleek dat het marktaandeel van de onafhankelijke verzekeringsmakelaar opnieuw gestegen was. Een vertrouwen waarvoor we onze klanten graag bedanken.

 

Enkele weken later werd het ‘ondenkbare denkbaar’ en kregen we met z’n allen een les in nederigheid. De vele overlijdens, vooral in onze rustoorden, stemden iedereen droevig. Ons unieke verzorgingssysteem botste tegen zijn grenzen en onze overheid moest ‘ondenkbare’ maatregelen nemen. We zagen hoe COVID-19 het goede in de mens naar boven haalt. Spontaan ontstonden er overal hartverwarmende solidariteitsacties, vooral voor zorgverleners die vanop de eerste lijn tegen een ongrijpbare vijand streden.

 

Zoals alle bedrijven moesten ook wij de organisatie van ons kantoor van de ene dag op de andere aan passen aan de nieuwe situatie. Dankzij de ver doorgevoerde digitalisering konden we de continuïteit van onze dienstverlening blijven waarborgen, met dank aan onze medewerkers. Telewerk werd de norm met een beperkte bezetting op kantoor. Nieuwe tools, o.a. videogesprekken, deden vroeger dan voorzien hun intrede en via onze klantenzone bleven wij gemakkelijk bereikbaar.

Het voelt vreemd aan om na deze bizarre periode de draad terug op te nemen. Hoe onze maatschappij in de nabije toekomst zal omgaan met deze crisis is moeilijk te voorspellen. Het lijkt onwaarschijnlijk dat we straks weer aan de slag gaan als vanouds.

 

De solidariteit – die ook de basis is van ons beroep – die we in deze coronatijd zagen, is erg hoopgevend voor de toekomst. We kijken hoopvol uit naar de normalisering van onze activiteiten.

Artikelen uit de sector

jun 11

De groene kaart wordt wit én mag elektronisch

Vanaf 1 juli 2020 verandert de groene kaart van vorm. Het is dan niet langer een groen recto verso document maar een enkelzijdig wit document ofwel op papier gedrukt ofwel in een elektronische versie.
Lees het artikel arrow_right_alt
jun 11

De impact van epidemieën en natuurrampen op uw verzekeringen

De voorbije maanden beleefden we 1 van de grotere medische én economische rampen van de voorbije 100 jaar. Het coronavirus legde onze dagelijkse routine stil. De enige uitzondering waren de medische en de voedingssector en hun leveranciers (zonder volledig te zijn). Zij lieten ons overleven.
Lees het artikel arrow_right_alt
jan 28

De weerverzekering

Kunnen we ons verzekeren als het teveel gaat regenen? Te koud wordt? Te warm wordt? Neen, zo’n vaart gaat het niet lopen. Vanaf 1 januari 2020 wordt wel het Rampenfonds afgeschaft in de land- en tuinbouw en dient deze sector zich zelf te verzekeren tegen allerhande natuurfenomenen zoals storm, hagel, vorst, ijs, regenval en droogte.
Lees het artikel arrow_right_alt